پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۰۵:۱۵

پروژه بانکرینگ سلخ تا ظرفیت 750 هزار تن افزایش خواهد یافت
تبدیل قشم به‌ عنوان‌‌‌هاب سوخت‌رسانی به کشتی‌های داخلی و خارجی

باشگاه خبری فراساحل: راه‌اندازی پروژه بانکرینگ منطقه سلخ قشم به‌ عنوان بزرگترین قطب سوخت‌رسانی در سواحل ایران، قشم را به‌‌‌هاب سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی و خارجی در منطقه تبدیل خواهد ساخت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از خبرگزاری فارس، بانکرینگ یا همان سوخت‌رسانی دریایی یکی از زیربخش‌های مهم حمل و نقل دریایی است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زنجیره تامین خود نگاه ویژه‌ای به آن دارد. در همین راستا با ایجاد سایت سوخت‌رسانی در بندرعباس و نیز با راه‌اندازی پروژه بانکرینگ منطقه قشم به‌عنوان بزرگترین قطب سوخت‌رسانی در سواحل ایران قلمداد شده و قشم را به سمت‌‌‌هاب سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی و خارجی در منطقه تبدیل خواهد ساخت.

موقعیت ویژه و اقتصادی جزیره قشم و مزیت‌های مختلف آن ازجمله نزدیکی 130 مایلی نسبت به بندر فجیره امارات، یکی از مناسب‌ترین شرایط را برای رقابت با رقبا و کسب سهم بازار بیشتر بانکرینگ در منطقه فراهم می‌سازد و همچنین سهم قابل توجهی از اشتغال به‌طور مستقیم و غیر مستقیم با راه‌اندازی و توسعه این پروژه محقق خواهد شد. با توجه به طرح توسعه این پروژه در بخش ساحلی و فراساحلی در آینده نزدیک با هدف افزایش تناژ برای ارائه سوخت به خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا که وارد منطقه خلیج فارس می‌شوند، حمایت‌های دولت و وزارت نفت جهت تامین سوخت مورد نیاز این پروژه از ضرورت‌های مهم و اساسی برای انجام به‌موقع این طرح توسعه و تبدیل شدن این سایت به‌‌‌هاب سوخت‌رسانی در خلیج فارس و دریای عمان است.

پروژه بانکرینگ سلخ در منطقه جنوبی قشم واقع در سلخ، با سهم 60 درصدی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 25 منتطقه آزاد قشم و 15 درصد شرکت ملی نفتکش ایران در مساحتی 12.6 هکتاری که دارای 10 مخزن اتمسفری عمودی با سقف ثابت و ارتفاع 9.6 متر و قطر 27 متر است، ساخته شده است. همچنین این پروژه در فازهای بعدی به تدریج به ظرفیت 100 هزار تن و به تناسب افزایش فعالیت‌ها تا ظرفیت 500 هزار تن در نهایت تا ظرفیت 750 هزار تن افزایش خواهد یافت. پروژه بانکرینک سلخ دارای دو موج‌شکن است که موج‌شکن اصلی به طول 1650 متر بوده و هم‌اکنون 1200 متر از آن ساخته شده است. همچنین موج‌شکن دوم طول 600 متری دارد که 400 متر آن در فاز اول تکمیل شده است که با تکمیل موج‌شکن اصلی و فرعی، حوضچه آرامشی برای پهلوگیری کشتی‌ها ایجاد خواهد شد. این پروژه دارای دو اسکله در کنار موج‌شکن اصلی و پنج اسکله در بخش پسکرانه حوضچه آرامش است که دو اسکله 10 هزار تنی و 35 هزار تنی را شامل می‌شود.


سوخت مورد نیاز کشتی‌های عبوری از خلیج فارس با مزایای بیشتری نسبت به فجیره عرضه می‌شود
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهار کرد: اتفاقات بزرگی با محوریت دولت و رهبری دقیق مقام معظم رهبری در کشور در حال رخ دادن است. محمد سعیدی افزود: فضای جدیدی برای کشور باز شده و ظرفیت‌های متنوعی صورت‌گرفته، تاثیرگذاری بیشتری در وضعیت کشور خواهد داشت. وی با بیان اینکه این شرکت کشتیرانی منطقه تاثیر زیادی در اشتغال و تجارت کشور دارد، ادامه داد: قیمت بانکرینگ در خلیج فارس و فجیره حدود 5 تا 7 دلار تفاوت دارد و این در حالی است که ما منابع نفت و گاز در اختیار داریم اما از ارزش افزوده آن چیزی نصیبمان نمی‌شود. سعیدی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این سایت سوخت‌رسانی یک سرآغاز برای ارزش افزوده کشور بوده و این مهم در دنیای تجارت حرف اول را می‌زند.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه فروش جنس در بهترین زمان و موقعیت باید تمام شود، گفت: سالانه بخش زیادی از سوخت مورد نیاز کشتی‌ها از ایران به فجیره صادر می‌شود که با بهره‌برداری از سایت سوخت‌رسانی سلخ، سوخت مورد نیاز کشتی‌های عبوری از خلیج فارس با مزایای بیشتری نسبت به فجیره عرضه می‌شود. وی همچنین به توسعه ظرفیت سایت سوخت‌رسانی سلخ تا ظرفیت 500 هزار تن در فازهای 50 هزار تنی اشاره کرد و گفت: این مهم در برنامه ششم توسعه و طی سال‌های آتی دنبال خواهد شد. سعیدی تصریح کرد: حدود 17 خط بین‌المللی کشتیرانی به آب‌های ایران رفت و آمد دارند که این مساله بهترین ظرفیت برای کشور محسوب می‌شود. وی با اظهار اینکه 40 درصد هزینه کشتیرانی به سوخت اختصاص می‌یابد، افزود: پس از برجام با هوشمندی لازم و سیاست اعمال شده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به جز یک یا دو کشور بدون محدودیت به تمامی بنادر در دنیا سفر داشته است. مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 5 خط و سرویس مشترک با دنیا راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: اکنون آسیا، آمریکای شمالی، آفریقا و سایر نقاط دنیا را می‌توانیم پوشش دهیم.


اجرای پروژه 500 هزار تنی سوخت‌رسانی به کشتی‌ها، موجب افزایش نقش ژئوپلتیک منطقه می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین بهره‌برداری از فاز نخست پروژه سوخت‌رسانی(بانکرینگ) به کشتی‌ها در سلخ قشم اظهار کرد: خوشبختانه تیم و ترکیب کنونی که در مجموعه شستا(شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) مشغول فعالیت هستند، یک مجموعه کارآمد و دلسوز است که چیزی جز عمران و پیشرفت ایران را نمی‌خواهد. علی ربیعی با اشاره به بهره‌برداری از سایت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در روستای سلخ قشم افزود: این موضوع از چند منظر مهم است که بحت اول ژئوپلتیک است. وی با بیان اینکه هیچ‌گونه پیش‌بینی ذخیره انرژی در آینده نداریم، گفت: زندگی همه ما به انرژی بستگی دارد و این مساله مبنای تعارضات دنیا در آینده خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: هرچه بتوانیم مزیت و قدرت خود را در انرژی افزایش دهیم در واقع مبنای ژئوپلتیک خود را افزایش داده‌ایم. عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه این پروژه 500 هزار تنی سوخت‌رسانی به کشتی‌ها، موجب افزایش نقش ژئوپلتیک منطقه می‌شود، تصریح کرد: بخشی از دنبال کردن قدرت ژئوپلتیک ایران در منطقه از همین موضوع متاثر می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در موضوع خرید 10 فروند کشتی از خارج، انعکاس‌های اشتباهی صورت گرفت، تصریح کرد: چرا آن زمان که در سال‌های پیش 157 میلیون دلار از سرمایه کشور و مردم به کره‌ای‌ها داده شد تا این شناورها را بسازند کسی صدایش در نیامد؟ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اکنون ما این مبلغ را که بودجه از دست رفته کشور بود زنده کرده‌ایم و این مهم از نتایج برجام است که توانسته‌ایم آن را احیا و از حقوق مردم کشورمان دفاع کنیم.

دولت ملزم به توسعه بانکرینگ است
نماینده مردم بندرعباس در آئین بهره‌برداری از فاز نخست پروژه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) در سلخ قشم در ادامه این مراسم اظهار داشت: باید به جایگاه واقعی از توسعه که حق مردم ایران است برسیم. احمد مرادی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه مساله بانکرینگ به‌عنوان یک موضوع اساسی دیده شده و دولت ملزم به توسعه آن است، افزود: متاسفانه در حال حاضر به تعداد انگشتان دست هم شرکت‌هایی در این زمینه نداریم. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با توجه به موقعیت استراتژیک می‌توانیم به‌‌‌هاب منطقه‌ای بانکرینگ تبدیل شویم، گفت: از سوی کمیسیون انرژی مجلس این قول را می‌دهم که برای دستیابی به این هدف از تمام ظرفیت استفاده کنیم زیرا اگر می‌خواهیم اقتصاد پویا و مقاوم داشته باشیم، مساله بانکرینگ یکی از راه‌های آن است. بنا براین گزارش ، روز گذشته پروژه بانکرینگ قشم در منطقه سلخ این جزیره با حضور جمعی از مسؤولان افتتاح شد و امید است با امضای تفاهم‌نامه میان سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، قشم به سمت‌‌‌هاب شدن در صنعت بانکرینگ پیش ‌برود.



  کد خبر : 3190
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :